מה הישראלים חושבים על ממשלתם?

מערכת הבחירות הנוכחית היא, במידה רבה, משאל עם מחודש על המשך כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה. נתניהו, כידוע, מבסס את טענותיו נגד יריביו על שלוש טענות מרכזיות: רדיפתו על ידי “התקשורת” וה”שמאל”, מצבה המשופר של ישראל בתחום המדיני והביטחוני ומצבם המשופר של הישראלים. בסופו של דבר, טוען נתניהו, מה שהוא מביא לישראלים הוא “ביטחון”.

אלא שסקר נרחב שערך ארגון ה-OECD בקרב כ-22,000 תושבים ב-21 ממדינות הארגון, ותוצאותיו פורסמו השבוע, מצא כי מעל לשני שליש מהאוכלוסייה בישראל חושבים שהממשלה אינה מתחשבת בשאיפות של האזרחים כאשר היא מנסחת את מדיניותה הכלכלית והחברתית. עוד עולה מהדו”ח שהכין הארגון כי מעל ל-75% מהישראלים חשים שאין הן מקבלים את הזכויות וההטבות המגיעות להן, יחסית למיסים שהם משלמים ויחסית למה שנראה להם כצודק.

יתר על כן, הישראלים, אם לשפוט על פי ה-OECD, רחוקים מאד מהרגשת הביטחון בכל מה שקשור למצבם הכלכלי והנכונות של הממשלה לבוא לעזרתם בשעת מצוקה. זאת ועוד, כאשר משווים  את תחושת האמון של הישראלים בממשלתם לאזרחים של מדינות אחרות מתברר שהם כלל לא מרוצים ממה שהם רואים.  כמעט 80% מהישראלים חושבים שהממשלה צריכה לעשות יותר כדי להבטיח את הביטחון הכלכלי והחברתי, לעומת ממוצע של קצת יותר מ-70% במדינות בהן נערך הסקר.

יש לציין שה-OECD ערך את הסקר באביב ובסתיו של השנה שעברה, כך שהתגובות שהתקבלו מאזרחי ישראל משקפים את עמדותיהם כמה חודשים לפני הקדמת הבחירות על ידי בנימין נתניהו. תמונת המצב שעלתה מהסקר ההיא של דאגות עמוקות מפני העתיד של הדור הצעיר, חששות מפני אובדן יכולת השתכרות, ופסימיות רבה ביחס ליכולת, או הרצון, של הממשלה לבוא לעזרת האזרחים. יש להעיר שנושאים אלה כלל לא עלו לדיון, עד עתה, במערכת הבחירות, למרות המצוקה הגלומה בתשובות משתתפי הסקר הישראלים.

                                                   המקור: OECD

 

 

בשבוע שעבר פרסם מכון אדווה מחקר על האוכלוסייה בישראל אשר הכנסתה היא קרובה לרמה של עוני. המחקר מצא שב-2016 רובד האוכלוסייה בתנאי או כמעט עוני עלה על רבע מסך האוכלוסייה. למעשה, דפוסי ההוצאה על בריאות וחינוך של העניים והכמעט עניים דומים למדי. מחברי הדו”ח של מכון אדווה מציינים, על בסיס נתונים אלה, כי המאפיינים של עוני ומצוקה רחבים יותר ממה שנתוני דו”ח העוני של המוסד לביטוח לאומי מראים.

נתוני הסקר של ה-OECD  מאשרים שהתחושה של חוסר ביטחון כלכלי וחברתי מקיף שכבה רחבה מאד של החברה הישראלית, ותסכול לא קטן מחוסר התגובה של הממשלה למצוקה זו. לא מדובר רק בחששות ומצוקה לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי הטווח הארוך, לפחות אצל אלה המוגדרים בעלי הכנס נמוכה. על פי נתוני הסקר מעל למחצית הנסקרים בעל הכנסה נמוכה חוששים לעתיד הכלכלי והחברתי של ילדיהם.

באופן לא מפתיע הסקר מצא שתושבים של מדינות עם מדיניות חברתית מפותחת יותר סומכים יותר על ממשלותיהם. חוסר האמון בממשלה גוברת אצל אזרחים אשר חשו בהרעה ברמות הכנסותיהם בתקופה האחרונה. ממצא זה נראה כ”טבעי”, אלא שבישראל לא נרשמה ירידה בהכנסות בשנים האחרונות, ואף על פי כן רמת האמון של הנשאלים הישראלים בממשלת ישראל היא נמוכה למדי.

רק 9% מהישראלים חושבים שהם יקבלו את כל ההטבות והקצבאות להן הן זכאים, אם הם יזדקקו להן בגלל מצבים לא צפויים. רק התושבים של סלובניה ויוון פסימיים יותר מהישראלים. יתר על כן, כ-80% מהישראלים חושבים שהממשלה לא תבוא לעזרתם אם יתמודדו עם אובדן הכנסה משמעותית, בין אם מדובר בהזדקנות או גורמים אחרים. שיעור דומה חושב שעל הממשלה לעשות יותר ממה שהיא עושה כדי להגן על האוכלוסייה הנזקקת.

הסקר של ה-OECD, נערך ב-21 מבין המדינות של ה-OECD   ובמסגרתו נשאלו האזרחים על החששות שלהם בתחום הכלכלי והחברתי, ובמידת אמונם בממשלות לסייע להם בהתמודדות עם סיכונים אלה. תוצאות הסקר מגלים כי אנשים רבים במדינות שנסקרו חושבים שהשירותים הציבוריים ורמת הקצבאות הקיימות אינן עומדים בדרישות וקשים מאד להשגה. יותר ממחצית הנשאלים במדינות השונות טוענים שהם לא מקבלים את החלק המגיע להם בקצבאות ביחס למיסים שהם משלמים. יתר על כן, שני שליש מאמינים שאחרים מקבלים יותר ממה שמגיע להם, ו-75% מהם רוצים שהממשלות שלהם יעשו יותר למענם.

הסקר גם מגלה נכונות גדולה יחסית במדינות השונות להעלות את שיעורי המס שמשלמים בעלי הכנסה גבוהה, כדי לממן שיפורים בשירותים החברתיים וברשת הביטחון שמציעות הממשלה. בכל המדינות שנסקרו שיעור התמיכה בהעלאת שיעורי המס על בעלי הכנסה גבוהה עלתה על 50%, כאשר הממוצע הגיע לכ-70% מהנשאלים. בישראל התמיכה בהעלאת מסים על עשירים עמדה על קצת יותר מ-60%, קצת פחות מהממוצע בסקר כולו.

במדינות השונות הסקר מצא דאגה מפני הביטחון הכלכלי לעת זקנה, כאשר חלקים גדולים של הנשאלים הביעו רצון לשלם סכומים גדולים כדי לתמוך במערכות הפנסיה. בממוצע כ-40% מהנשאלים ב-21 המדינות הביעו תמיכה ברעיון להעלות את המיסים על הכנסותיהם ב-2% כדי להבטיח מערכות בריאות ופנסיה טובים יותר. הסקר מצא כ-49% מהישראלים שענו לסקר הסכימו עם האפשרות להעלות את שיעור המס שהם משלמים ב-2% אם הדבר היה מתורגם להגדלת קצבאות הזקנה או בשירותים לקשישים.

השארת תגובה

אודות הבלוג

קריאה חופשית הינו בלוג אישי שמבטא דעה אחרת על החברה הישראלית ועל השמאל בימים של מבוכה . המטרה היא להצגיג חלופה רעיונית לפוליטיקה של זהויות, ולטקסטים שחוזרים על אותן טענות ללא ביסוס. ישראל היא חברה מעמדית, וזאת המציאות שצריכה להכתיב את ההתייחסות אליה.

פוסטים אחרונים

קודם
הבא